sobota 12. októbra 2013

Celkom obycajny jablcnik





Velmi, velmi  sa mi zaziadal taky celkom obycajny jablcnik. Milujem nase tradicne zakusky. Milujem aj nasu tradicnu slovensku kuchynu. Kuchynu nasich starych mam. Rada skusam vzdy nieco nove, ale na staru, dobru klasiku nedam dopustit. Niekedy mi pride, ze sa nasilu snazime vniest do slovenskej kuchyne chute , ktore nam nie su prirodzene a na ktore nie sme zvyknuti.  Samozrejme, ze sa nebranim novym chutiam. Riadim sa vsak heslom: vzdy vsetko s mierou ! Odkedy zijeme v Anglicku, piekla som ho iba zoparkrat. Tentokrat som vsak uz neodolala a upiekla som si podla svojej chuti. Tak nech sa paci kusok jablcnika mojej starej mamy aj pre vas.......

Ingrediencie:
rozpis na plech 30x40 cm
500 g polohrubej muky
250 g masla
150 g praskoveho cukru
1 vajce
1 prasok do peciva

plnka:
1,5 kg jablk
2 skoricove cukre ( mozno nahradit mletou skoricou v kombinacii s vanilkovym cukrom)
krystalovy cukor ( mnozstvo podla kyslosti jablk)

okrem toho:
hrst pomletych orechov resp. struhanky
mozno pridat do jablkovej plnky aj postruhane ( posekane orechy), hrozienka

Postup:
Jablka ocistime a postruhame na struhadle. Posypeme skoricovym cukrom. Zamiesame a odlozime bokom. Preosiatu muku, praskovy cukor, prasok do peciva,, zmaknute maslo, vajce spracujeme na cesto. Ak by bolo cesto velmi tuhe , tak mozno pridat 1-2 PL kyslej smotany. Ja som nepridavala, cesto bolo akurat. Vyborne sa s nim pracovalo. Cesto rozdelime na polovicu. Jednu polovicu rozvalkame na velkost plechu  a prenesieme na vymasteny, mukou vysypany plech. Cesto prenasame tak, ze jemne poprasime mukou, prelozime na tretiny podsunieme ruky pod cesto a prenesieme na plech. Rozvinieme cesto.





Cesto posypeme mletymi orechami alebo struhankou.  Posyp zamedzi prilisnej  vlhkosti  spodneho cesta od jablk. Nebojte sa struhanky, po upeceni ju tam vobec nie je citit. Jablka jemne vymackame od stavy a prikryjeme nimi spodne cesto.  Rozvalkame druhe cesto a rovnakym sposobom ho  prenesieme na postruhane jablka. Cesto si mozeme rozdelit na dve polovice, prip. preniest pomocou valceka. Ak by sa cesto pretrhlo, staci ho jemne prstami stlacit, pri peceni sa spoji.   Kolac popichame vidlickou  (zabranime tym oduvaniu cesta).

Pecieme vo vyhriatej pri teplote 200 stupnov C cca 25-30 minut. Nechame vychladnut a pokrajame na stvorce. Pred podavanim posypeme  cez sitko praskovym cukrom .



6 komentárov:

  1. Tak tento je moj oblubený. Jednoduchý a velmi chutný :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Juuj,tak tento veelmi lubim :) sama som ho sice este nerobila,ale piekli ho vzdy nase babicky,takze v detstve bol moj naj naj :) krasne fotecky,Adka :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Do jablek přidat jeden vanilkový puding - prášek!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mily anonym, s pudingovym praskom to je uz novodoby - moderny jablcnik....tento je taky klasicky, starodavny recept od mojej babicky :)

      Odstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)